נטישת ילדים את הוריהם המתבגרים | עמוד דיון

תמצית

עמדת פתיחה

נטישת ילדים את הוריהם המתבגרים

מתי מותר לאדם להתרחק מההורה המבוגר שלו? האם זה תלוי רק במצבו של ההורה או שגם שישנה השפעה גם לאלמנטים אחרים - הקשורים לאדם עצמו?

Rav Twerski

אל לו לאדם לעזוב את הוריו אלא עבור סיבה משמעותית.

כיבוד הורים הינה אחת ממצוות היסוד של היהדות, המופיעה גם בעשרת הדיברות. המשמעות ההלכתית של הציווי הינה היענות של הילד לכל אחת מצרכיו של ההורה, ובוודאי שלא מדובר רק בצרכיו הפיזיים אלא גם הנפשיים. הקרבה של אדם לבני משפחתו הינה צורך נפשי שילדיו של אדם צריכים לספק אותו.

אלגרה גודמן

לא נכון לדכא את מימושו העצמי של האדם. לא ניתן למנוע מאדם לחיות את חייו בשל מחויבויותיו לאדם אחר.

עזיבת בית ההורים הינה חלק בסיסי של ההתבגרות הטבעית של אדם: "על כן יעזוב איש את אביו ואמו …" (בראשית). הכנעת עצמאותו של אדם לשם מילוי הצרכים של הוריו הינה סותרת את הטבע אנושי ואת הניסיון להגשמה עצמית. כמובן שלאדם עדיין ישנה החובה המוסרית – לספק את הטיפול הטוב ביותר עבור ההורה בהעדרו (בית אבות טוב, טיפול צמוד וכו ') ולבקר בתדירות גבוהה ככל האפשר. גם אם היה מוכן להקריב את עצמו למען מטרה נעלה זו, פתרון שכזה אינו בהכרח הפתרון המועיל ביותר עבור ההורה. דוגמה קלאסית לכך ניתן לראות במחזה "המלך ליר".

סוגיה ערוכה

x

לדעתי הסיפור של "המלך ליר" מלמד אותנו למעשה את ההפך. זה לא הטיפול באב שגורם לטרגדיה, אבל היחס של הבנות של ניכור ותועלתנות כלפי אביהם, אשר יוצר את הטרגדיה.

אוקימתא

א.ב יהושוע

מחלוקת

קבוצת הירוקים

x

אינני מסכימה עם רבי ארתור גרין

לדעתי שאנחנו לא יכולים ללמוד איך להתנהג בתקופה שלנו ממקרים שהתרחשו בתקופת חז"ל. מערכת היחסים בין ההורים וילדים השתנתה לחלוטין. כיום ילדים צריכים "אזור חיץ" גדול יותר מהוריהם מאשר בימי קדם. המחשה סאטירית טובה לכך ניתן לראות בסיינפלד (הסרטון מצורף לתגובה), כאשר ג'ורג' מנסה לתמרן את הוריו לעבור לפלורידה.

וידאו7

מחלוקת

שרה סילברמן

x

אנחנו יכולים להציע הוכחה לטיעונה של אלגרה גודמן מסיפורו של אברהם אבינו, שנצטווה לעזוב את אמו ואביו.9

ראיה לתמוך

רות קלדרון

x

בימי קדם רק מקרה חריג כמו המקרה של יעקב יביא ילד לעזוב את הוריו – שכן אז היה נהוג שהילדים נשארים בסביבת ההורים וממשיכים את המשק המשפחתי. לעומת זאת כיום, על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, כ -45% מילדים האמריקאים למצוא מתקשים למצוא עבודה בערי המוצא שלהם. במציאות זו, לא ניתן לצפות מהילדים של היום לוותר על פרנסתם בשל חובה להורים.3

אוקימתא

אלגרה גודמן

חנניה

יוסי צוריה

מנחה

תגובות אחרונות

user profile image
מנחה
19.07.2014 23:03

תגובה למקור , בדיקה.

user profile image
יוסי צוריה
24.10.2013 9:05

ההלכה הקלאסית מבחינה בין חובות מינימום ל"ועשית הישר הטוב" ששם אין גבול ברור. לגבי חובת המינימום בין בן להוריו,  נראה לי פשוט שאין חובה (ואי אפשר לדרוש דבר זה)  להישאר קרוב להורים. חובת המינימום צריכה להתבטא בלדאוג לחיים סבירים להורים, אם הם אינם מסוגלים לדאוג לעצמם.

user profile image
חנניה
24.10.2013 8:47

בחרתי להתייחס לסוגית סי-ג'י ואביה ההולך ונעשה דמנטי. בחירתה לא הוכרעה בפרק ואכן הועלו מספר אפשרויות, להפסיק עבודתה ולהתמסר לאביה (הקרבה מוחלטת), להגיע פעם בשבוע מוושינגטון הבירה אליו (הקרבה חלקית אבל אביה פטר אותה מכך והיא לא הביעה התנגדות לדבריו), לארגן מטפל/ת, להעביר אותו למוסד, או להעביר אותו אליה לביתה בוושינגטון, פחות או יותר כלל האופציות שעומדות לבן או בת בסיטואציה דומה. מחברי הסדרה החליטו להקל על סי-ג'י בכך שעושה הרושם שאשתו הטריה, בסיוע נקיפות מצפון נמרצות שהרביצה בה סי-ג'י, חזרה בה והחליטה להישאר עם בעלה הטרי. השאלה מתחדדת במחלה כרונית וחשוכת מרפא זו ההולכת ומכרסת כמעט כל אספקט מנטלי אישיותי והופכת את האב, במקרה הטוב, בסופו של התהליך, חסר אונים וישע באופן מוחלט, ובמקרה הרע אלים ומסוכן לו ולסביבתו, אולם עד אז נותרים בו אלמנטים שפויים שמשאירים פאסאדה תקינה חלקית ומתעתעת (את באך הוא עדיין יודע לנגן).

האם על סי-ג'י לפעול על פי הצו המחייב "כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ–לְמַעַן, יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָך"" (שמות כ' י"ב). ובמקרה להלן מה הוא כבוד האב? להניח לו, להתעמת עמו מול מחלתו המכלה אותו, להשאירו בסביבתו המוכרת, עם תקליטיו, מכונת הכתיבה, היעוד החדש שמצא בכתיבת ספר המתמטיקה החדש ו"פורץ הדרך" על אף אווילותו? והרי הסבל של רוב חולה אלצהיימר הוא בעיקר של סביבתם ולא שלהם עצמם. מה קודם למה בעולמנו הנוכחי כבוד אב או דוברות בבית הלבן? האם ילד צריך להקריב את כל מה שעמל עליו למען אביו החולה במחלה התוקפת מעל 50 אחוז מכלל האנשים מעל גיל 85?

כאשר התחלתי את הסטאז' בבית החולים בו אני עובד פגשתי סבתא אחת שהייתה צמודה לנכדה בן השלוש שחלה במחלה חשוכת מרפא והוא מחוסר הכרה ומונשם. לפני כחודשיים, חמש עשרה שנה מאוחר יותר, היא הופיעה בתוכנית תחקירים בטלוויזיה. היא עדיין צמודה לנכדה ומטפלת בו במסירות כל כך חריגה שהצדיקה תוכנית שלמה. היא מתגוררת בבית החולים בחדר מאולתר באחד המחסנים במוסד. אני רואה אותה מידי פעם והיא תמיד מחייכת אלי (ואל כולם) ושואלת לשלומי. כאשר נשאלה על ידי התחקירן "ומה עם החיים שלך?" ענתה "אבל אלה החיים שלי". אם אלה היו החיים של כולנו לא היו מקדישים לה שום תוכנית טלוויזיה.

הפתרון שהייתי בוחר לסי-ג'י במקרה הנדון הוא כזה שמתחשב ראשית בחיי אביה .ברגע זה, הוא עדיין ברמת תפקוד מתקבלת על הדעת ולכן לטעמי יכול להישאר בסביבתו ובעיקר כאשר אשתו חזרה אליו. אפשר להישאר בקשר טלפוני צמוד, להגיע לביקורים לעיתים תכופות עד כמה שניתן ולהתחיל להתארגן לעתיד (אפוטרופסות וכו'). בעתיד, כאשר יזקק לעזרה צמודה יותר, לארגן טיפול צמוד עד כדי סיעודי וללוות אותו לקראת מותו בכבוד.

וידאו

user profile image
אלגרה גודמן
24.10.2013 8:43

בימי קדם רק מקרה חריג כמו המקרה של יעקב יביא ילד לעזוב את הוריו – שכן אז היה נהוג שהילדים נשארים בסביבת ההורים וממשיכים את המשק המשפחתי. לעומת זאת כיום, על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, כ -45% מילדים האמריקאים למצוא מתקשים למצוא עבודה בערי המוצא שלהם. במציאות זו, לא ניתן לצפות מהילדים של היום לוותר על פרנסתם בשל חובה להורים.3

user profile image
רות קלדרון
24.10.2013 8:15

אנחנו יכולים להציע הוכחה לטיעונה של אלגרה גודמן מסיפורו של אברהם אבינו, שנצטווה לעזוב את אמו ואביו.

מקורות אחרונים

החכמים שלנו